dilluns, 18 de gener del 2016

Seminari de Francès Programació curs 2017-2018.4rt d’ESO Matèria Optativa de Segona Llengua Estrangera. (Continuació)

4rt d’ESO
Matèria Optativa de Segona Llengua Estrangera. Continuació
 (3 hores per setmana)
Primer, Segon i Tercer Trimestre

Material
Llibre de text: Autors Varis, Essentiel et plus 2. Llibre de text i llibre d’exercicis.
Llibres de lectura: Llibres senzills en préstec del fons de la biblioteca del Seminari
Material informàtic: Utilització de programes informàtics per a l’aprenentatge de la llengua i aplicacions especialment orientades a l’aprenentatge de la llengua com Quizzyourself o Thinglink.
Material audiovisual: Pel·lícules franceses en VO i subtitulades. Treball a classe sobre les pel·lícules.

Metodologia: Es privilegiarà l’approche actionnel, incentivant l’aprenantatge per l’acció així com l’aprenantatge cooperatiu. Aquest enfocament es concretarà en diversos projectes que tenen per objectiu que l’alumne utilitzi el francès per a fer diverses activitats. Són activitats que, en la mesura del possible, tenen repercussió en el món real.

Professora: Noemí Salas Suades.

Continguts
Essentiel et plus 2
Mòdul 1

Tipologia dels textos

Frases i expressions per a comunicar a classe

Diàlegs
Presentació de l’habitació
Jocs
Cançons

Funcions

Comunicar a classe

Presentar i descriure l’habitació
Situar alguna cosa a l’espai
Parlar de les activitats, del que fem en el nostre temps lliure
Fixar una trobada
Lèxic

Preposicions per situar-se a l’espai

L’habitació, els mobles i els objectes
Activitats d’oci
Expressions per comunicar-se a la classe
Gramàtica

La interrogació

Verbs pouvoir i vouloir + infinitiu
Jouer au... Jouer du....
Faire du...
Preposicions de lloc
Present dels verbs del 3r grup
Moi aussi, moi, non plus
Articles contractes
Civilització

L’educació a Europa i fora d’Europa

La literatura i les adaptacions cinematogràfiques d’algunes pel·lícules

Mòdul 2

Tipologia dels textos

Còmics

Textos narratius
El relat oral d’una experiència viscuda
Diàlegs i monòlegs
Jocs de lògica
Funcions

Expressar sensacions i emocions

Parlar del que es farà en un futur immediat
Explicar una experiència passada
Indicar i preguntar a qui pertany un objecte

Lèxic

Sensacions

Verbs que es conjuguen amb être en el passé composé
Vocabulari de les peces de roba
Gramàtica

Avoir + sensacions

Avoir envie+ de

Avoir besoin +de

Futur proche
Passé composé
Participis passats
Adjectius demostratius
Civilització

El monument de Caen

La pau : organitzacions i líders mundials



Mòdul 3

Tipologia dels textos
Cançons
Diàlegs
Notícies
Cartells

Funcions
Descriure una casa
Presentar la família
Explicar una festa
Parlar de les activitats professionals
Explicar projectes realitzats a l’escola
Expressar la possessió

Lèxic
Parts de la casa
Mobles
Família
Accions quotidianes
Professions

Gramàtica
Passé composé en negatiu
Passé composé dels verbs pronominals
Adjectius possessius

Civilització
Geografia dels països francòfons
Vida a la Bretanya
Maneres de viure la solidaritat a l’escola


Mòdul 4

Tipologia de textos
Diàlegs en línia
Diàlegs
Còmics
Receptes

Funcions
Fer previsions
Parlar del futur
Enumerar productes d’alimentació
Demanar un producte en una botiga
Demanar i indicar direccions

Lèxic
Botigues
Productes d’alimentació
Expressions de quantitat

Gramàtica
Futur simple: verbs regulars i irregulars
Articles partitius
Els quantitatius
Pas de (repàs)
Pronom en

Civilització
Tradicions culinàries


Mòdul 5

Tipologia de textos
Conversa informal
Diàlegs
Conversa telefònica
Díptic turístic

Funcions
Descriure l’aparença física
Fer apreciacions sobre la vestimenta
Escollir el menú al restaurant i demanar
Demanar i indicar direccions

Lèxic
Vestimenta
Opinions sobre la vestimenta
Al restaurant
Nom dels plats
La ciutat
Mitjans de transport

Gramàtica
Pronoms personals COD
Imperatiu i pronoms personals COD
Verb venir amb mitjà de transport

Civilització
Geografia i història d’Avinyó
La cultura de la moda a França

Mòdul 6

Tipologia de textos
Debats
Estrofes rimades
Relat
Concurs

Funcions
Demanar i donar l’opinió
Expressar la negació
Comparar
Indicar la cronologia de diverses accions
Explicar un fet passat, descriure la situació

Lèxic
Expressions d’opinió i argumentació
Animals
Adverbis de temps

Gramàtica
Negació: ne... pas / rien / personne / jamais / plus
Comparatius i superlatius
D’abord... ensuite... après...
C’était, il y avait

Civilització
Els debats actuals
Divulgació científica
Anatomia humana


Procediments i pràctica de competències
Aspectes generals.
El treball cooperatiu serà una constant durant el curs. Per tal de donar continuïtat als grups, a principi de curs es proposa l’activitat “On fait des équipes!”, que implica recerca d’informació, cultura francesa i cooperació, per tal de crear uns grups estables  que seran la base del nostre treball.

Així mateix, s’incentivarà la competència digital a través de la utilització d’aplicacions específiques com Quizzyourself i Thinglink.

Es fomentarà així mateix la co-avaluació i la co-elaboració de materials. Els alumnes de S4 elaboraran materials per als seus companys de curs i per als alumnes de S3, per tal de reforçar un cop més la noció que el francès serveix per a FER activitats que tenen repercussió en el món real.

Es treballarà en especial la competència oral, lligada a valors com l’autoestima i el respecte mutu, a través de les nombroses presentacions orals.

L’ aprenentatge es farà bàsicament inductiu i es facilitarà a l'alumne el material necessari per la recerca (biblioteca de classe, obres de consulta, material audiovisual). El domini de les formes gramaticals s'assolirà amb la pràctica contínua de les quatre destreses fonamentals: escoltar, llegir, parlar i escriure. A partir de models de situacions reals, treballarem nocions elementals de la gramàtica emfatitzant l'ús de la llengua per comptes dels conceptes tècnics. Els alumnes han d'usar la llengua com una eina per relacionar-se amb el seu entorn, no com una funció metalingüística del llenguatge. El treball individual i creatiu dels alumnes és especialment emfatitzat en els projectes. D'acord amb models de referència, hauran d'elaborar petits texts i diàlegs sobre fets quotidians o imaginaris per tal de demostrar la seva competència comunicativa.
 Comprensió oral
 - Capacitat d’entendre una conversa sobre fets de la vida quotidiana.
- Capacitat de preguntar, de respondre, d’explicar fets de la vida pròpia i dels altres i també d’utilitzar el francès a classe.
- Capacitat per entendre els diàlegs, les “pel·lícules” i els llibres adaptats al seu nivell.
Comprensió escrita
 - Preguntes sobre el contingut d’un text, d’un document, d’una informació escrita.
 - Coneixements adquirits en relació a fets comunicatius, lèxics, gramaticals i capacitat d’elaborar diàlegs o petits textos amb una determinada fita comunicativa.
 - Relacionar la informació amb les imatges que l’acompanyen.
 Expressió oral
 - Capacitat de preguntar, de respondre, d’explicar fets de la vida pròpia i dels altres i també d’utilitzar el francès a classe.
- Reproducció i memorització de models.
 - Reconstrucció de models.
 - Creació o invenció de petits diàlegs, poesies i situacions de la vida quotidiana.
-               Participació activa en les diferents activitats comunicatives.
-               Utilització del francès en les activitats de classe.
 - Cantar cançons i escenificacions de jocs verbals.
 Expressió escrita
 - Reconstrucció de petits diàlegs treballats oralment.
 - Còpia de petits textos en el quadern personal.
 - Creació de petits textos.
 - Reflexió sobre la llengua i sobre l’aprenentatge propi.
- Creació de postals o cartes.
- Es fomentaran els intercanvis amb altres estudiants via Internet.


Actituds, valors i normes.
-               Apreciar el valor de la comunicació en general i en particular de la comunicació en llengua estrangera i gaudir-ne.
-               Interioritzar que el francès és una llengua que ens serveix per a FER coses i que aquestes coses que tenen repercussió en el món real.
- Valorar i respectar les diferències que es troben en una altra cultura.
- Respectar les normes negociades a classe.
- Col·laborar amb el grup i respectar el treball de grup. 
- Reforçar l’autoestima i la confiança en si mateix.


Coordinacions amb altres seminaris

- Elaboració de criteris per a l’avaluació amb els Seminaris d’anglès, llengua castellana i llengua catalana.
- Intercanvis d’opinions sobre el progrés d’alumnes que cursen dues llengües estrangeres. (Seminari d’anglès)
 - Col·laboració en les sortides.
- Acords sobre gestió de l’aula d’Aprenentatge d’Idiomes i les adquisicions del Departament. (Seminari d’anglès)


Criteris d’avaluació.
Es farà com a mínim dos exàmens escrits al final de cada dossier. També es valoraran altres aspectes com la feina a classe i a casa, l’actitud i l’interès envers la matèria amb el següent percentatge:
80% Comprensió oral. Exàmens. Treballs fets tant a casa com a classe.
20% Bon comportament a classe. Participació activa a classe. Treball, constància. Respecte envers els altres. Cura del material. Puntualitat i assistència.


Contribució de la matèria de Francès al desenvolupament de les competències bàsiques

La incorporació de competències bàsiques al currículum permet posar l’accent en aquells aprenentatges que es considerin imprescindibles. Són aquelles competències que ha d’haver desenvolupat un/una jove en acabar l’ensenyament obligatori per poder aconseguir la seva realització personal, exercir la ciutadania activa, incorporar-se a la vida adulta de manera satisfactòria i ser capaç de seguir amb el seu aprenentatge al llarg de la seva vida.
En el marc de la proposta realitzada per la Unió Europea, s’han identificat vuit competències bàsiques:
1.   Competència en comunicació lingüística
2.   Competència matemàtica
3.   Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
4.   Tractament de la informació i competència digital
5.   Competència social i ciutadana
6.   Competència social i artística
7.   Competència per aprendre a aprendre
8.   Autonomia i iniciativa personal
L’aprenentatge del francès contribueix al desenvolupament de les competències bàsiques en:

- Competència en comunicació lingüística
 Complementant, enriquint i omplint amb nous matisos aquesta capacitat comunicativa general. Utilitzant aquesta nova llengua que és per a ells el francès com a instrument de comunicació oral i escrita, de representació, interpretació i comprensió de la realitat, de construcció i comunicació del coneixement i d’organització i regulació del pensament, les emocions i la conducta.

- Competència d’aprendre a aprendre
 L’aprenentatge d’una llengua estrangera i en aquest cas el francès ha d’incloure la reflexió sobre el propi aprenentatge. Això comporta la consciència d’aquelles capacitats que entren en joc en l’aprenentatge com l’atenció, la concentració, la memòria, la comprensió, l’expressió lingüística i l’assoliment d’objectius entre altres.

 - Competència social i ciutadana
 Conèixer una llengua implica conèixer els trets i els fets culturals vinculats a les diferents comunitats dels seus parlants, això afavoreix la comprensió de la realitat social que es viu i l’acceptació de les diferencies culturals així com promou la tolerància i la integració i ajuda a comprendre i apreciar les diferencies.

- Competència en tractament de la informació i competència digital
A la classe de francès, s’utilitza la comunicació a través de canals tecnològics, creant contextos reals i funcionals de comunicació. Aquesta competència consisteix a disposar d’habilitats per buscar, obtenir, processar i comunicar informació.

- Competència artística i cultural
Es contribueix al desenvolupament d’aquesta competència si les produccions lingüístiques que s’utilitzen contenen un component cultural

- Autonomia i iniciativa personal
En el treball individual i de grup dels alumnes es fa especial èmfasi en l’elaboració de projectes, petits textos i diàlegs sobre fets de la vida quotidiana, en aquests treballs han de posar a prova la seva capacitat i les seves estratègies per tal d’obtenir informació, gestionar-la i utilitzar-la a les seves produccions de la manera més autònoma possible. L’estudi de la gramàtica es fa també amb un enfocament inductiu que permetrà que els alumnes trobin les normes i estructures de la llengua que aprenen.









































Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada