4rt d’ESO
Matèria
Optativa de Segona Llengua Estrangera. Continuació
(3 hores per setmana)
Primer, Segon
i Tercer Trimestre
Material
Llibre de
text:
Autors Varis, Essentiel et plus 2. Llibre de text i llibre
d’exercicis.
Llibres de
lectura: Llibres
senzills en préstec del fons de la biblioteca del Seminari
Material
informàtic:
Utilització de programes informàtics per a l’aprenentatge de la llengua i
aplicacions especialment orientades a l’aprenentatge de la llengua com
Quizzyourself o Thinglink.
Material audiovisual: Pel·lícules franceses en VO
i subtitulades. Treball a classe sobre les pel·lícules.
Metodologia:
Es privilegiarà l’approche actionnel, incentivant
l’aprenantatge per l’acció així com l’aprenantatge cooperatiu. Aquest
enfocament es concretarà en diversos projectes que tenen per objectiu que
l’alumne utilitzi el francès per a fer diverses activitats. Són
activitats que, en la mesura del possible, tenen repercussió en el món real.
Continguts
Essentiel et plus 2
Mòdul 1
Tipologia dels textos
Frases i expressions per a comunicar a classe
Diàlegs
Presentació de l’habitació
Jocs
Cançons
Funcions
Comunicar a classe
Presentar i descriure l’habitació
Situar alguna cosa a l’espai
Parlar de les activitats, del que fem en el nostre
temps lliure
Fixar una trobada
Lèxic
Preposicions per situar-se a l’espai
L’habitació, els mobles i els objectes
Activitats d’oci
Expressions per comunicar-se a la classe
Gramàtica
La interrogació
Verbs pouvoir i vouloir + infinitiu
Jouer au... Jouer du....
Faire du...
Preposicions de lloc
Present dels verbs del 3r grup
Moi aussi, moi, non plus
Articles contractes
Civilització
L’educació a Europa i fora d’Europa
La literatura i les adaptacions
cinematogràfiques d’algunes pel·lícules
Mòdul 2
Tipologia dels textos
Còmics
Textos narratius
El relat oral d’una experiència viscuda
Diàlegs i monòlegs
Jocs de lògica
Funcions
Expressar sensacions i emocions
Parlar del que es farà en un futur immediat
Explicar una experiència passada
Indicar i preguntar a qui pertany un objecte
Lèxic
Sensacions
Verbs que es conjuguen amb être en el passé
composé
Vocabulari de les peces de roba
Gramàtica
Avoir + sensacions
Avoir envie+ de
Avoir besoin +de
Futur proche
Passé composé
Participis passats
Adjectius demostratius
Civilització
El monument de Caen
La pau : organitzacions i líders mundials
Mòdul 3
Tipologia
dels textos
Cançons
Diàlegs
Notícies
Cartells
Funcions
Descriure una casa
Presentar la família
Explicar una festa
Parlar de les activitats
professionals
Explicar projectes
realitzats a l’escola
Expressar la possessió
Lèxic
Parts de la casa
Mobles
Família
Accions quotidianes
Professions
Gramàtica
Passé
composé en negatiu
Passé composé
dels verbs pronominals
Adjectius possessius
Civilització
Geografia dels països
francòfons
Vida a la Bretanya
Maneres de viure la
solidaritat a l’escola
Mòdul 4
Tipologia
de textos
Diàlegs en línia
Diàlegs
Còmics
Receptes
Funcions
Fer previsions
Parlar del futur
Enumerar productes
d’alimentació
Demanar un producte en una
botiga
Demanar i indicar
direccions
Lèxic
Botigues
Productes d’alimentació
Expressions de quantitat
Gramàtica
Futur simple: verbs
regulars i irregulars
Articles partitius
Els quantitatius
Pas de
(repàs)
Pronom en
Civilització
Tradicions culinàries
Mòdul 5
Tipologia
de textos
Conversa informal
Diàlegs
Conversa telefònica
Díptic turístic
Funcions
Descriure l’aparença física
Fer apreciacions sobre la
vestimenta
Escollir el menú al
restaurant i demanar
Demanar i indicar
direccions
Lèxic
Vestimenta
Opinions sobre la
vestimenta
Al restaurant
Nom dels plats
La ciutat
Mitjans de transport
Gramàtica
Pronoms personals COD
Imperatiu i pronoms
personals COD
Verb venir amb mitjà
de transport
Civilització
Geografia i història
d’Avinyó
La cultura de la moda a
França
Mòdul 6
Tipologia
de textos
Debats
Estrofes rimades
Relat
Concurs
Funcions
Demanar i donar l’opinió
Expressar la negació
Comparar
Indicar la cronologia de
diverses accions
Explicar un fet passat,
descriure la situació
Lèxic
Expressions d’opinió i
argumentació
Animals
Adverbis de temps
Gramàtica
Negació: ne... pas /
rien / personne / jamais / plus
Comparatius i superlatius
D’abord...
ensuite... après...
C’était,
il y avait
Civilització
Els debats actuals
Divulgació científica
Anatomia humana
Procediments
i pràctica de competències
Aspectes generals.
El treball cooperatiu serà una constant durant
el curs. Per tal de donar continuïtat als grups, a principi de curs es proposa
l’activitat “On fait des équipes!”, que implica recerca d’informació,
cultura francesa i cooperació, per tal de crear uns grups estables que seran la base del nostre treball.
Així
mateix, s’incentivarà la competència digital a través de la utilització
d’aplicacions específiques com Quizzyourself i Thinglink.
Es fomentarà així mateix la co-avaluació
i la co-elaboració de materials. Els alumnes de S4 elaboraran materials per
als seus companys de curs i per als alumnes de S3, per tal de reforçar un cop més
la noció que el francès serveix per a FER activitats que tenen repercussió en
el món real.
Es treballarà en especial la
competència oral, lligada a valors com l’autoestima i el respecte mutu,
a través de les nombroses presentacions orals.
L’ aprenentatge es farà
bàsicament inductiu i es facilitarà a l'alumne el material necessari per la
recerca (biblioteca de classe, obres de consulta, material audiovisual). El
domini de les formes gramaticals s'assolirà amb la pràctica contínua de les
quatre destreses fonamentals: escoltar, llegir, parlar i escriure. A partir de
models de situacions reals, treballarem nocions elementals de la gramàtica
emfatitzant l'ús de la llengua per comptes dels conceptes tècnics. Els alumnes
han d'usar la llengua com una eina per relacionar-se amb el seu entorn, no com
una funció metalingüística del llenguatge. El treball individual i creatiu dels
alumnes és especialment emfatitzat en els projectes. D'acord amb models de
referència, hauran d'elaborar petits texts i diàlegs sobre fets quotidians o
imaginaris per tal de demostrar la seva competència comunicativa.
Comprensió oral
- Capacitat d’entendre una conversa sobre fets de la vida
quotidiana.
- Capacitat de preguntar, de
respondre, d’explicar fets de la vida pròpia i dels altres i també d’utilitzar
el francès a classe.
- Capacitat per entendre els
diàlegs, les “pel·lícules” i els llibres adaptats al seu nivell.
Comprensió escrita
- Preguntes sobre el contingut d’un text, d’un document, d’una
informació escrita.
- Coneixements adquirits en relació a fets comunicatius, lèxics,
gramaticals i capacitat d’elaborar diàlegs o petits textos amb una determinada
fita comunicativa.
- Relacionar la informació amb les imatges que l’acompanyen.
Expressió oral
- Capacitat de preguntar, de respondre, d’explicar fets de la vida
pròpia i dels altres i també d’utilitzar el francès a classe.
- Reproducció i memorització
de models.
- Reconstrucció de models.
- Creació o invenció de petits diàlegs, poesies i situacions de la
vida quotidiana.
-
Participació
activa en les diferents activitats comunicatives.
-
Utilització
del francès en les activitats de classe.
- Cantar cançons i escenificacions de jocs verbals.
Expressió escrita
- Reconstrucció de petits diàlegs treballats oralment.
- Còpia de petits textos en el quadern personal.
- Creació de petits textos.
- Reflexió sobre la llengua i sobre l’aprenentatge propi.
- Creació de postals o
cartes.
- Es fomentaran els
intercanvis amb altres estudiants via Internet.
Actituds, valors i normes.
-
Apreciar
el valor de la comunicació en general i en particular de la comunicació en
llengua estrangera i gaudir-ne.
-
Interioritzar
que el francès és una llengua que ens serveix per a FER coses i que aquestes
coses que tenen repercussió en el món real.
- Valorar i respectar les
diferències que es troben en una altra cultura.
- Respectar les normes
negociades a classe.
- Col·laborar amb el grup i
respectar el treball de grup.
- Reforçar l’autoestima i la
confiança en si mateix.
Coordinacions amb altres seminaris
- Elaboració de criteris per
a l’avaluació amb els Seminaris d’anglès, llengua castellana i llengua
catalana.
- Intercanvis d’opinions
sobre el progrés d’alumnes que cursen dues llengües estrangeres. (Seminari
d’anglès)
- Col·laboració en les sortides.
- Acords sobre gestió de
l’aula d’Aprenentatge d’Idiomes i les adquisicions del Departament. (Seminari
d’anglès)
Criteris d’avaluació.
Es farà com a mínim dos
exàmens escrits al final de cada dossier. També es valoraran altres aspectes
com la feina a classe i a casa, l’actitud i l’interès envers la matèria amb el
següent percentatge:
80% Comprensió oral.
Exàmens. Treballs fets tant a casa com a classe.
20% Bon comportament a
classe. Participació activa a classe. Treball, constància. Respecte envers els
altres. Cura del material. Puntualitat i assistència.
Contribució de
la matèria de Francès al desenvolupament de les competències bàsiques
La
incorporació de competències bàsiques al currículum permet posar l’accent en
aquells aprenentatges que es considerin imprescindibles. Són aquelles
competències que ha d’haver desenvolupat un/una jove en acabar l’ensenyament
obligatori per poder aconseguir la seva realització personal, exercir la
ciutadania activa, incorporar-se a la vida adulta de manera satisfactòria i ser
capaç de seguir amb el seu aprenentatge al llarg de la seva vida.
En el marc de la proposta
realitzada per la Unió Europea, s’han identificat vuit competències bàsiques:
1.
Competència
en comunicació lingüística
2.
Competència
matemàtica
3.
Competència
en el coneixement i la interacció amb el món físic
4.
Tractament
de la informació i competència digital
5.
Competència
social i ciutadana
6.
Competència
social i artística
7.
Competència
per aprendre a aprendre
8.
Autonomia
i iniciativa personal
L’aprenentatge del francès
contribueix al desenvolupament de les competències bàsiques en:
- Competència en comunicació
lingüística
Complementant, enriquint i omplint amb nous matisos aquesta
capacitat comunicativa general. Utilitzant aquesta nova llengua que és per a
ells el francès com a instrument de comunicació oral i escrita, de
representació, interpretació i comprensió de la realitat, de construcció i
comunicació del coneixement i d’organització i regulació del pensament, les
emocions i la conducta.
- Competència d’aprendre a
aprendre
L’aprenentatge d’una llengua estrangera i en aquest cas el francès
ha d’incloure la reflexió sobre el propi aprenentatge. Això comporta la
consciència d’aquelles capacitats que entren en joc en l’aprenentatge com l’atenció,
la concentració, la memòria, la comprensió, l’expressió lingüística i
l’assoliment d’objectius entre altres.
- Competència social i ciutadana
Conèixer una llengua implica conèixer els trets i els fets
culturals vinculats a les diferents comunitats dels seus parlants, això
afavoreix la comprensió de la realitat social que es viu i l’acceptació de les
diferencies culturals així com promou la tolerància i la integració i ajuda a
comprendre i apreciar les diferencies.
- Competència en tractament
de la informació i competència digital
A la classe de francès,
s’utilitza la comunicació a través de canals tecnològics, creant contextos
reals i funcionals de comunicació. Aquesta competència consisteix a disposar
d’habilitats per buscar, obtenir, processar i comunicar informació.
- Competència artística i
cultural
Es contribueix al
desenvolupament d’aquesta competència si les produccions lingüístiques que
s’utilitzen contenen un component cultural
- Autonomia i iniciativa
personal
En el treball individual i
de grup dels alumnes es fa especial èmfasi en l’elaboració de projectes, petits
textos i diàlegs sobre fets de la vida quotidiana, en aquests treballs han de
posar a prova la seva capacitat i les seves estratègies per tal d’obtenir
informació, gestionar-la i utilitzar-la a les seves produccions de la manera
més autònoma possible. L’estudi de la gramàtica es fa també amb un enfocament
inductiu que permetrà que els alumnes trobin les normes i estructures de la
llengua que aprenen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada